Kirja vienalaisista kansanpuvuista

Armahimmat varšišomaset – Vienalaisten naisten kansanpukuja ja elämäntarinoita ilmestyy helmikuussa Karjalan Sivistysseuran kustantamana.

Kirja kertoo Vienan Karjalan naisten kansanpuvuista, niiden valmistuksesta ja merkityksestä. 1900-luvun alkupuolelle saakka Vienan Karjalassa naisilla oli käytössä melko yhtenäinen ja silti yksityiskohdiltaan vaihteleva kansanpuku. Pukuun kuului pitkä paita eli rätsinä, olkainhame eli kosto ja vyö tai esiliina. Päähineenä käytettiin naisen iästä ja siviilisäädystä riippuen otsipaikkaaa, sorokkaa tai säpsää. Myös huivit olivat oleellinen osa pukeutumista.

Käsityöammattilaisen Maija Vaaran toimittamassa kirjassa esitetään vaatekappaleiden rakennetta, saumoja ja kaavoja, jotta niiden kauniit mallit voitaisiin ottaa uudelleen käyttöön.Kirjassa esitetty tieto pohjautuu Suomen museoista ja yksityisomistuksesta löytyneisiin vaatteisiin. Kansanpuvut ovat kulkeutuneet Suomeen pakolaisten ja maahanmuuttajien mukana. Puvut ovat peräisin 22 naiselta eri puolilta Vienan Karjalaa.

Kirjaa voi jo tilata Karjalan Sivistysseuralta ennakkotilauksena verkkokaupasta tai puhelimella 050 505 5531.